Kilka słów o aktywności fizycznej

"Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu" – to słowa Wojciecha Oczko, nadwornego lekarza króla Stefana Batorego. Bez wątpienia aktywność fizyczna korzystnie wpływa na stan naszego zdrowia, jest jednym z warunków dobrego starzenia się. Ruch zapobiega wielu chorobom, pomaga podnieść i zachować sprawność i niezależność. Regularne ćwiczenia fizyczne obniżają ciśnienie krwi, a tym samym zmniejszają ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych, a także nowotworów złośliwych. Zwiększając ilość masy kostnej, chronią przed osteoporozą. Poprzez poprawę tolerancji glukozy obniżają ryzyko występowania cukrzycy, powodują wzrost wrażliwości tkanek na insulinę. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu, zmniejsza się niepokój, poprawia jakość snu, nawet w organizmie będącym pod wpływem stresu. Regularny wysiłek istotnie wpływa na poprawę samopoczucia. Ćwiczenia przyczyniają się do utrzymania lepszej postawy, wzmacniają mięśnie pleców i kręgosłupa. Dzięki ćwiczeniom w warunkach tlenowych następuje redukcja tkanki tłuszczowej, a utrata nadmiernej masy ciała często przyczynia się do zmniejszenia bólów stawów biodrowych i kolanowych. U takich osób odpowiednio dobrane ćwiczenia z odciążeniem stawów (np. w wodzie) są wsparciem dla farmakoterapii i medycznych działań naprawczych.

Aktywność fizyczna u osób starszych naturalnie wpływa na zachowanie zdrowia i utrzymanie sprawności fizycznej, a tym samym zachowanie samodzielności do późnej starości. To także wspaniała okazja by spotkać się z ludźmi i wzajemnie motywować do działania, ruch to przede wszystkim aktywny wypoczynek, do którego ludzkie ciało jest przystosowane bardziej niż do bezczynności. 

To nieprawda, że osoby starsze nie mogą uprawiać sportu, najważniejsze to znaleźć odpowiadającą własnym możliwościom i najbardziej atrakcyjną aktywność. Chcemy zachęcić seniorów do zapoznania się z różnymi dyscyplinami. Mieszkamy w dużym mieście, które posiada atrakcyjną infrastrukturę sportową, wykwalifikowaną kadrę, co roku w czerwcu Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji organizują Poznańską Spartakiadę Seniorów.

Na rozpoczęcie aktywności i zmianę trybu życia nigdy nie jest za późno i istnieje wiele rodzajów aktywności, takich jak taniec, joga czy piesza turystyka, które bezpiecznie i z powodzeniem podjąć mogą osoby starsze. Ważne by przed rozpoczęciem tej aktywności senior miał pełną wiedzę na temat stanu własnego zdrowia. Osobom niewytrenowanym zaleca się poprzedzenie ćwiczeń badaniem lekarskim i próbą wysiłkową oraz we wczesnej fazie ćwiczenie pod okiem specjalistycznej kadry.

Polecamy Państwu również naszą stałą zakładkę Aktywność fizyczna w Punkcie Informacji 50+, w której zamieszczamy informacje o różnorodnych zajęciach rekreacyjnych dla seniorów odbywających się w naszym mieście www.centrumis.pl/turystyka_i_sport

Patroni medialni kampanii SeniorWFormie