Joga

W ramach kampanii SeniorWFormie promujemy dyscypliny sportowe przyjazne dla seniora, publikując informacje dotyczące samej aktywności wraz ze wskazówkami, gdzie w mieście można z takiej oferty skorzystać.

Polecamy zajęcia jogi (nowy sezon w szkołach jogi rozpoczyna się 1 września):

Adres:  Poznań, ul. Marcelińska 92-94
Informacje dotyczące zajęć  jogi –  tel. 500 450 759, www.asgo.pl

Adres: Poznań, ul. Jarochowskiego 8
Informacje dotyczące zajęć: tel. 513 995 144 , www.yogafriends.pl
Zajęcia Yoga 50+ poniedziałek i środa w godz. 10.00-11.30. Wejście jednorazowe 25 zł, 4 zajęcia  85 zł.

Pełen cennik i grafik można znaleźć tutaj

Adres: Poznań, ul.Kordeckiego 12
Informacje dotyczące zajęć: tel. 660 898 703, www.namasteyoga.pl
Zajęcia Joga Dojrzała (55+): poniedziałki i środy w godz. 10.00-11.30. Wejście jednorazowe 30 zł. Warto zakupić karnet INTRO- OPEN jako pierwszy karnet- koszt 50 zł/2 tygodnie,. Wtedy kolejny karnet miesięczny OPEN 150 zł- korzystasz bez ograniczeń.

 Pełen cennik można znaleźć tutaj

Adres: ul. Kochanowskiego 4
Informacje dotyczące zajęć: 797 130 616, www.joga-yam.pl 
Cena 4 tygodnie/4 zajęcia - 70zł, 8 tygodni/8 wejść - 120zł.

Adres:Poznań, ul. Wspólna 40
Informacje dotyczące zajęć 530 378 848 (pon.– pt. 14:00 – 17:00, sob. 11:00 – 21:00), 792 694 809 (pon. – sob. 9:00 – 21:00), jogawita.pl
Zajęcia Joga dla dojrzałych 50+ czwartki 10.00-11.30
Cena za pojedyncze zajęcia 30 zł. Zniżka dla emerytów i rencistów 4 zajęcia 80 zł zamiast 90zł.

Pełen cennik mozna znaleźć tutaj

Adres: Poznań, ul. Mickiewicza 27/4
Informacje dotyczące  zajęć 692 463 680, 61 670 84 46, www.jogareginaszczypior.pl
Zajęcia Joga grupa 55+ w środy 9.30-11.00. Wejście jednorazowe 30 zł. Karnet miesięczny dla seniorów - 4 zajęcia 90 zł

„Joga jest podarunkiem dla ludzi w starszym wieku, w którym siła i odporność na choroby maleją. Joga generuje energię i nie trwoni jej. Z jogą patrzeć można do przodu z nadzieją na satysfakcjonującą przyszłość, zamiast opłakiwać przeszłą młodość”. B.K.S. Iyengar

Joga to starożytna, bardzo prosta wiedza z okresu wedyjskiego, która dobrze rozumiana i regularnie praktykowana, pozwala swoim uczniom na zapoznanie się z naturą i poznaniem działania własnego ciała. Od kilkudziesięciu lat przyciąga uwagę coraz większej ilości ludzi na świecie. Dla wielu z nich joga to jedynie ćwiczenia fizyczne, dla innych styl życia lub życie w zgodzie z samym sobą i otaczającym nas światem. Krótko mówiąc, ten starodawny system ćwiczeń stanowi jeden z najbardziej popularnych sposobów na odzyskanie sprawności fizycznej, jak również odnalezienie spokoju w dzisiejszym zagonionym świecie.

Obecnie na Zachodzie najczęściej praktykowaną odmianą jogi jest Hatha-Joga. Jest to ścieżka fizycznych ćwiczeń, które obejmą m. in. pozycje jogiczne, tzw. asany i techniki oddychania, czyli pranayamę.

Hatha-Joga praktykować można wg wielu metod. Osobom dojrzałym polecić można jogę wg metody Iyengara, w której ćwiczenia polegają na powolnym przyjęciu danej pozycji, wytrwaniu w tej pozycji i spokojnym wyjściu z pozycji, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na prawidłowy oddech. Charakterystyczną cechą tego systemu jest wykorzystywanie do ćwiczeń pomocy, takich jak wałki, klocki, krzesła, pianki, paski i koce. Przybory te sprawiają, że trudne z pozoru ćwiczenia stają się łatwiejsze, bardziej dostępne, możliwe do wykonania i dzięki temu skuteczne.

Osoby starsze coraz częściej wybierają zajęcia jogi ze względu na jej prozdrowotny charakter. Praktyka jogi może przyczynić się do poprawy kondycji i funkcjonowania osób starszych, a przede wszystkim spowolnić procesy starzenia. Regularna praktyka asan przynosi wymierne efekty w postaci lepszej kondycji psychofizycznej. Wiele chorób i zaburzeń można wyeliminować dzięki specjalnym pozycjom i technikom oddychania. Terapia jogą wymaga jednak czasu. U niektórych już po miesiącu ćwiczeń zauważalne będą efekty, inni będą musieli poczekać znacznie dłużej. Podstawą procesu leczenia jest regularne powtarzanie ćwiczeń. Sprzyja to wewnętrznemu zaangażowaniu organizmu, harmonii, skupieniu i poprawie kondycji.

Główne korzyści zdrowotne wynikające z regularnej, długotrwałej praktyki jogi:

a) wpływ jogi na narząd ruchu:

b) wpływ jogi na układ sercowo-naczyniowy:

c) wpływ jogi na układ oddechowy:

d) wpływ jogi na układ nerwowy: 

e) wpływ jogi na układ hormonalny:

Od wielu lat prowadzone są badania naukowe mające na celu określenie wpływu ćwiczeń jogi na zdrowie psychofizyczne. W Polsce takie badania prowadzili m. in. prof. Lesław Kulmatycki oraz prof. Janusz Szopa (UTW przy Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie). Krótko podsumowując wyniki  badań prof. Szopy, można stwierdzić, że:

Najczęściej zadawane pytania dotyczące jogi

  1. Na co zwrócić uwagę wybierając szkołę jogi?
    Najlepiej trafić do szkoły z kilkuletnim stażem. Warto dowiedzieć się, wg jakiej metody prowadzone są zajęcia oraz zwrócić uwagę na salę ćwiczeń. Ważne są dobrze oświetlona sala, podłoga na pewno nie z płytek ceramicznych czy kamienia, dobra wentylacja. Należy upewnić się, że za ścianą nie odbywają się inne głośne zajęcia (np. siłownia lub aerobik) i sprawdzić, czy szkoła wyposażona jest w pomoce do jogi, takie jak wałki, koce, klocki, pianki i krzesła.
  2. Czym kierować się przy wyborze nauczyciela jogi?
    Przede wszystkim uprawnieniami i doświadczeniem nauczyciela. Dobry nauczyciel na początku rozmawia o ewentualnych chorobach, ustala indywidualne ćwiczenia. W czasie zajęć wyjaśnia jak wykonać pozycje jogiczne, pokazuje je, udziela rad, koryguje ćwiczących.
    Bardzo ważne są kwalifikacje do uczenia jogi. Ostrożnie należy wybierać nauczycieli po krótkim szkoleniu, zwłaszcza gdy mamy problemy zdrowotne.
  3. Jak często uczestniczyć w zajęciach jogi?
    Dla osób oczekujących zauważalnych postępów w wykonywaniu asan (pozycji jogicznych) oraz chcących zdecydowanie poprawić stan swojego zdrowia zaleca się uczestniczenie w zajęciach przynajmniej 2 x w tygodniu.
  4. Jak wyglądają zajęcia jogi?
    Zajęcia trwają 1,5 h. Ćwiczy się boso, w stroju, który nie krępuje ruchu. Podczas zajęć wykonuje się pozycje stojące, siady, skłony do przodu, skręty, wygięcia do tyłu, pozycje odwrócone i balanse. Zajęcia kończą się relaksem. Każda z wymienionych wyżej grup pozycji wywiera inny wpływ na stan naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.
  5. Czy każdy może uczestniczyć w zajęciach?
    Pod okiem doświadczonego nauczyciela jogę praktykować może każdy, niezależnie od wieku, płci czy kondycji fizycznej. Osoby przewlekle chore powinny zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego.

 

 

 


Patronat