Gimnastyka lecznicza

W ramach kampanii SeniorWFormie promujemy dyscypliny sportowe przyjazne dla seniora, publikując informacje dotyczące samej aktywności wraz ze wskazówkami, gdzie w mieście można z takiej oferty skorzystać.

Gimnastyka lecznicza, rehabilitacyjna, korekcyjno- relaksacyjna, gimnastyka 50+

POSiR Ośrodek Przywodny Rataje, os. Piastowskie 106 a, tel. 61 8710 642 w. 24

Gimnastyka Zdrowotna – środy, godz. 10.00

Zajęcia jednorazowe 8 zł, karnety 30 zł, 8 wejść 50zł.

Centrum Zdrowia ASGO, ul. Marcelińska 92-94, tel. 61 890 64 38

Zdrowy kręgosłup – wtorki 16.30-17.30, środy w godz. 18.00-19.00.

Pierwsze zajęcia próbne bezpłatne. Dla osób 55+ zajęcia jednorazowe 20 zł,  karnet miesięczny 60 zł. Liczba miejsc ograniczona, konieczna wcześniejsza rezerwacja.

Zajęcia gimnastyki odbywają się w większości Domów Kultury

Jędruś, os. Armii Krajowej 101, 61 8770 151, wt., czw., godz. 12.00,

Orle Gniazdo, os. Lecha 43, 61 8777 842, pon., śr., godz. 19.00,

Jubilat, os. Tysiąclecia 30, 618 760 840, wt., godz. 15.30, 35 zł/mc,

Na Skarpie, os. Piastowskie 104, 618 770 551, pon., godz. 17.30, 30 zł/mc,

Polan Sto, os. Polan 100, 61 879 71 51, pon., 17.30, 20-30 zł/mc,

Na pięterku,  os. Orła Białego 5, 618 796 311, czw., godz. 9.00 i 10.15, 20 zł/mc,

Cybinka, ul. Warszawska 93/95, 618 794 715, wt., godz. 9.00, 10.00, 18.00, 30-40 zł/mc,

Raszyn, ul. Rynarzewska 9,  618 610 884, pon., godz. 18.45, śr., godz. 17.45, czw. godz. 19.30, 10-12 zł/poj. zaj,

Kopernik, ul. Galileusza 8, 061 6474271, wt., godz. 18.30, 19.45, czw., godz. 18.30, 19.45, 55- 90 zł/karnet,

Pod Lipami, os. Pod Lipami pawilon 108 A, tel. 61 630 33 47, wt., i czw., godz. 17.15, 40-70 zł/mc,

Słońce, os. Przyjaźni 120, tel. 61 630 32 68, 61 630 32 67, pon., godz. 16.00, 30 zł/mc,

Wiktoria, os. Zwycięstwa 115, tel. 61 630 33 69, pon., śr., godz. 9.00, 8-20 zł/poj. zaj.

Organizm człowieka nie jest stworzony do bezczynności, zdecydowanie lepiej funkcjonuje, jeśli regularnie się rusza. Nie ma też górnej granicy wieku, która byłaby barierą do podejmowania codziennej aktywności fizycznej. U osób, które cierpią już na dolegliwości ze strony aparatu ruchu oraz u tych po długim okresie bezczynności, podjęta aktywność fizyczna przyniesie wymierne korzyści. Korzyści płynące z podejmowania regularnej aktywności fizycznej to przede wszystkim utrzymanie, a często poprawa ogólnej sprawności fizycznej. Mimo że często mówimy w tym kontekście o pracy i wysiłku, warto pamiętać, że ruch to po prostu aktywny wypoczynek. Takie nastawienie może przełamać nasze opory w myśleniu podjęciu o aktywności fizycznej.

Doskonale do tego celu nadaje się codzienna gimnastyka. Chodzi tu o ogólnorozwojowe, wszechstronne ćwiczenia fizyczne, dzięki którym  nasze ciało pozostanie gibkie, mięśnie elastyczne, stawy ruchome, czyli tzw. gimnastykę leczniczą. Mimo że ćwiczenia te są proste, warto na samym początku zapoznać się z kilkoma zasadami dotyczącymi ich stosowania, poznać reakcje własnego ciała na ten rodzaj wysiłku i dowiedzieć się, które ćwiczenia są dla nas wskazane, które stosować powinniśmy ostrożnie, a z których zrezygnować. Służą temu zajęcia pod okiem specjalistów. Kiedy poznamy już reakcje własnego ciała, możemy bez obaw ćwiczyć w domu.

Po pierwsze: regularność.

Regularne ćwiczenia są doskonałym sposobem na utrzymanie zdrowia i kondycji fizycznej, a tym samym zachowanie samodzielności najdłużej jak to możliwe. Najlepsze efekty przynoszą wraz ze stosowaniem lekkiej diety i prowadzeniem zdrowego trybu życia, bez używek, permanentnego stresu i z odpowiednią ilością snu. Wiele więcej zyskamy, jeśli podejmiemy regularny trening raz w tygodniu, lecz przez cały rok. Krótkotrwałe „zrywy” aktywności nie wpłyną znacząco na stan zdrowia. Warto też na początek zaplanować mniej, żeby się nie zniechęcić.

Wśród korzyści wynikających z regularnie podejmowanej aktywności wymienić trzeba dobry sen, poprawę pamięci i koncentracji oraz dobry nastrój, bowiem aktywność fizyczna to doskonały sposób na odpoczynek od stresu. Naturalnie po jakimś czasie powinno poprawić się także samopoczucie fizyczne, a tym samym wygląd naszej sylwetki. Regularne ćwiczenia z pewnością poprawią ogólną sprawność, która przyczyni się do zmniejszenia ryzyka upadków. Zyskamy także wciągający i korzystny dla zdrowia sposób spędzania czasu.

Ogólne zasady

Ważne uwagi:

Ważne by przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności mieć pełną wiedzę na temat stanu własnego zdrowia. Osobom niewytrenowanym zaleca się poprzedzenie ćwiczeń badaniem lekarskim i próbą wysiłkową oraz, we wczesnej fazie, ćwiczenie pod okiem specjalistycznej kadry. Warto nauczyć się samodzielnie mierzyć tętno i przestrzegać zasad wykonywania ćwiczeń. Nigdy nie jest za późno na zmianę trybu życia - jest wiele aktywności, które bezpiecznie i z powodzeniem podejmują osoby starsze. Codzienne ćwiczenia to tylko jedna z propozycji.

 


Patronat