Ruch w środowisku wodnym

W ramach kampanii SeniorWFormie promujemy dyscypliny sportowe przyjazne dla seniora, publikując informacje dotyczące samej aktywności wraz ze wskazówkami, gdzie w mieście można z takiej oferty skorzystać.

Oferta  poznańskich pływalni dla seniorów 

Kompleks sportowo-rekreacyjny Termy Maltańskie, ul. Termalna 1, tel. 612 226 148, www.termymaltanskie.com.pl
W Aquaparku oraz Basenach Sportowych, od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-12:00 obowiązuje promocja - czas biletów został wydłużony o 30 minut bez dodatkowych opłat.
Aquapark
Bilet 1,5 h – 12 zł; bilet 2,5 h – 22 zł; bilet 3,5 h – 25 zł.
Karnet 10 wejść 90 minutowych ważny 3 miesiące – 99 zł (karnet ten obowiązuje w dni powszednie, od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 12.00)
Baseny Sportowe
Bilet 1,5 h – 8 zł; bilet 2,5h – 12 zł.
Karnet 10 wejść 90-minutowych ważny 3 miesiące – 65 zł (karnet ten obowiązuje w dni powszednie, od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 12.00)

Basen Kryty Rataje, os. Piastowskie 53, tel. 618 775 726, www.basen-rataje.com.pl
Bilet ulgowy za okazaniem legitymacji emeryta lub rencisty 8 zł/45 min, karnet na 10 wejść 53 zł/45 min, 20 wejść 89 zł/min.

Atlantis, os. Stefana Batorego 101, tel. 618 276 070 , www.atlantis-plywalnia.pl
Aqua Senior
Poniedziałki 9.15, środy i piątki 9.30. Koszt za 10 zajęć to 160 zł/45 min. przy każdej lekcji należy opłacić wejściówkę na basen; pojedyncze zajęcia 10 zł/45 min+ opłata za wejściówkę na basen.
Pływalnia
Bilet ulgowy 10 zł/60 min - po okazaniu legitymacji emeryta lub rencisty.

Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji, ul. Chwiałkowskiego 34a, tel. 618 330 511, chwialka.poznan.pl/plywalnia/plywalnia-kryta

Centrum Pływania i Fitness FitSwim, ul. Górna Wilda 83/5, tel. 618 303 628, fitswim.pl
Zajęcia przeznaczone dla osób 50+, AQUA gym, AQUA Reha - Orto, AQUA aerobic 50+ http://new.fitswim.pl/aqua-fitness/senior/ 

Szkoła Pływania Fregata Swimming, tel. 618 759 527, www.fregata.com.pl
Hotel System, ul. Lechicka 101
Termy Maltańskie , ul. Termalna 1
Pływalnia Rataje, os. Piastowskie 53
Basen Bona Dea Spa, ul. Czechosłowacka 2
Cena pojedynczych zajęć to 25 zł,dostępne są także karnety dwumiesięczne- cena uzależniona jest od obiektu, w którym prowadzone są zajęcia.

CityZen, ul.Droga Dębińska 10c, tel. 618 355 009, www.cityzenklub.pl
Zajęcia Fit 50+ to poprawa sprawności, ruchomości w stawach i układu krążeniowo-oddechowego. Aqua 50+ zajęcia jednorazowe 10 zł, karnet Fit 50+ miesięczny (gimnastyka lub basen) 50 zł, karnet Fit 50+ miesięczny (gimnastyka +basen) 80 zł.
Pływalnia
Bilet ulgowy 6zł/45 min. za okazaniem legitymacji emeryta lub rencisty

  

                                      Porady dla pływających

Pływanie jest uważane za jedną z najstarszych form aktywności fizycznej i uznane jako „sport dla wszystkich”  ze względu na środowisko wodne, w którym się ono odbywa. Określa się je jako „sport permanentny”, czyli taki, który można uprawiać przez całe życie, ponieważ oddziałuje pozytywnie na organizm w każdym wieku.

Pływanie jest dużo mniej urazowe niż uprawianie innych sportów, przede wszystkim z tego względu że ciało zanurzone w wodzie jest odciążone i siły działające na stawy są mniejsze. Jednak nie oznacza to, że kontuzje się nie pojawiają. Osoby pływające borykają się z różnego rodzaju bólami stawów ramiennych, kręgosłupa i stawów kolanowych. Dolegliwości te wynikają przede wszystkim z niewłaściwej techniki, zbyt dużych obciążeń siłowych połączonych z dużą ilością przepłyniętych kilometrów, niestosowaniem ćwiczeń rozciągających oraz wywołane są nieprawidłowo  skorygowanymi wadami postawy, które mogą wywoływać poważniejsze kontuzje.

W przypadku stawów ramiennych zespół bólowy określany jest jako „bark pływaka”. Przyczyną jest stan zapalny lub przeciążenie mięśni wchodzących w skład tzw. stożka rotatorów. Brak ćwiczeń rozciągających tą grupę mięśni oraz słaba technika pływania wywołują nadmierne ich napięcie. Nadmiernie napięte mięśnie unoszą głowę kości ramiennej w stawie ramiennym
i dochodzi do ściskania tkanek miękkich w tym stawie. Powoduje to silny, narastający ból w okolicy stawu przy ruchu odwiedzenia. Uraz ten najczęściej dotyczy osób pływających kraulem. Nie chcąc dopuścić do powstania tej kontuzji należy stosować ćwiczenia rozciągające mięśnie przedniej części ramienia i klatki piersiowej oraz wyćwiczyć tzw. „wysoki łokieć”. Technika ta opiera się na wyciąganiu łokcia powyżej dłoni nad powierzchnią wody, a nie na prostym jego przenoszeniu nad nią. Stawy ramienne są szczególnie narażone na kontuzje dlatego, że podczas jednego treningu wykonują tysiące cyklicznych, powtarzających się ruchów. Jeżeli pływamy w łapkach opór w wodzie staje się większy, a więc i obciążenie ramion staje się jeszcze większe. Innym problemem może być zwapnienie stawu lub jego niestabilność, które zazwyczaj rozwijają się przez dłuższy czas. W takim przypadku powinno się stosować ćwiczenia rozciągające i stabilizujące, a najlepiej skonsultować się z fizjoterapeutom.

W przypadku kręgosłupa, który w wodzie jest odciążony, to jednak przy niewłaściwej technice i zbyt dużym doborze obciążeń może być narażony na przeciążenia. W zależności od stylu jakim pływamy możemy działać profilaktycznie na różne rodzaje bólu kręgosłupa, wywołane przede wszystkim siedzącym trybem życia. Stosując ćwiczenia do nauki pływania stylem klasycznym, czyli „żabką” lub też delfinem można zmniejszać lub niwelować dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Wykorzystując style asymetryczne, gdzie kończyny wykonują ruchy naprzemienne np. kraul można wyrównać zaburzenia równowagi mięśniowej, powodujące skoliozy.

W przypadku stawów kolanowych kontuzje najczęściej dotyczą osób, które pływają „żabką”. Wynika to z przewlekłego zapalenia więzadeł pobocznych piszczelowych i łąkotek, które leżą po wewnętrznej stronie kolana. Kontuzje te wywołane są ruchem, jaki wykonują „żabkarze”, chodzi  przede wszystkim o rotację podudzia na zewnątrz i kopnięcie,
w którym dochodzi do rozciągania tych więzadeł. W przypadku dolegliwości bólowych można przede wszystkim zmniejszyć zakres ruchu w danym w stawie do czasu ustąpienia objawów oraz zamienić ruch nóg z „żabki” na  „kraula”.

By poprawić postawę podczas pływania, należy skupić się aby ​​łopatki były ściągnięte do tyłu, a klatka piersiowa wysunięta do przodu. Właściwie wykonane zadanie i poprawa postawy oznacza wzrost ​​moc osoby pływającej.

Kontuzjom zapobiegać można przede wszystkim przez stosowanie ćwiczeń rozciągających i siłowych, a także poprzez pilnowanie właściwej techniki pływania. Pamiętać powinno się, że tak jak ze wszystkim również z treningiem pływackim należy zachować umiar. W przypadku wystąpienia urazu należy z pewnością dać organizmowi czas na regenerację i skonsultować problem ze specjalistą.

Tekst przygotowała mgr fizjoterapii Maria Grabowska, Centrum Medyczne Stanley

Aktywność w wodzie to nie tylko pływanie...

Do najbardziej popularnych form aktywności fizycznej w wodzie wykorzystywanych w zajęciach z osobami w podeszłym i starszym wieku zalicza się: Aqua senior, Aqua Reha-fit, Aqua Osteo-fit, Aquatic (gimnastykę w wodzie) oraz pływanie zdrowotne.

Aqua senior - to forma zajęć w wodzie wywodząca się z tradycyjnego aqua aerobiku dostosowana jednak do potrzeb, umiejętności i sprawności ruchowej osób starszych. Przeznaczona jest dla seniorów, którzy nie posiadają znacznych ograniczeń ruchowych, wykazują przynajmniej przeciętną sprawność fizyczną i którym zależy na intensywnych zajęciach. Forma ta ma charakter wytrzymałościowy.

Aqua Reha–fit - to zajęcia przewidujące terapię ruchem i działanie lecznicze. Ukierunkowane są na wzmocnienie i usprawnienie poszczególnych grup mięśniowych oraz minimalizację bólu poprzez zmniejszenie tarcia i rozciągnięcie – niemożliwe w warunkach lądowych. Stosowane są głównie ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne i kończyn dolnych (zapobieganie upadkom), zwiększające zakres ruchu (niwelowanie przykurczów), oddechowe (zapobieganie zmniejszaniu pojemności życiowej płuc), relaksacyjne (likwidacja skutków stresu).

Aqua osteo–fit - to zajęcia przeznaczone dla osób ze zmianami osteoporotycznymi.  Głównym celem takich zajęć jest zmniejszenie ryzyka złamań, czyli mówimy tu o działaniu nie tylko leczniczym, ale i profilaktycznym. Stosujemy ćwiczenia, w których kościec osiowy poddany jest uciskowi masy ciała, ćwiczenia wzmacniające mięśnie długie kończyn i poprawiające siłę mięśni, ich odżywienie i sprawność. Służy to zapobieganiu upadkom oraz poprawie zdolności utrzymania równowagi. Ze względu na podatność na złamania w warunkach lądowych lekkie uderzenie, potknięcie czy niewłaściwy podpór może być przyczyną złamania. Środowisko wodne zapobiega wystąpieniu takiej sytuacji.

Aquatic (gimnastyka w wodzie) – to forma zajęć w wodzie charakteryzująca się ogólnorozwojowym działaniem. Zajęcia tego typu bardzo często stanowią pewnego rodzaju urozmaicenie dla osób znużonych zajęciami gimnastycznymi w warunkach lądowych. Atrakcyjność polega na tym, iż nie występuje szybkie odczuwanie zmęczenia, lecz masujący i rozluźniający wpływ wody. Ćwiczeniu podlegają wszystkie grupy mięśniowe, rozpoczynając od tych dystalnie położonych na mięśniach głębokich kończąc. W części końcowej stosuje się elementy rozciągające mięśnie, które poddane były intensywnemu wysiłkowi. Działanie gimnastyki w wodzie ma charakter profilaktyczny, zapobiegający nabyciu ograniczeń i niepełnosprawności.

Pływanie zdrowotne - stanowi odrębne zagadnienie, jednak należy o nim wspomnieć, szczególnie uwzględniając weteranów pływackich lub tych, którzy dotychczas prowadzili systematyczny trening pływacki. Zajęcia w formie pływania zdrowotnego adresowane są do osób, którzy nie są zwolennikami zajęć zorganizowanych i preferują zajęcia w formie indywidualnej. Ponadto warunkiem uczestnictwa jest umiejętność pływania.

Mając na uwadze przytoczone walory aktywności fizycznej realizowanej w wodzie zrozumiałym wydaje się propagowanie powyższych form aktywności fizycznej w wodzie wśród seniorów.

Autorem artykułu jest dr Krzysztof Pietrusik, nauczyciel akademicki zatrudniony w Zakładzie Pływania i Ratownictwa Wodnego Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, metodyk i autor programów nauczania pływania, prezenter wszelkich form aktywności fizycznej w środowisku wodnym dla dzieci i młodzieży oraz osób w wieku dorosłym. To autor kilkudziesięciu publikacji oraz uczestnik szeregu konferencji metodycznych i naukowych w zakresie kultury fizycznej, a także autor programów i wykładowca na kursach instruktorsko-trenerskich.


Patronat