Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Joga, tai chi i qigong

Uwaga!

W związku z epidemią koronawirusa zajęcia mogą być wstrzymane czasowo – zalecamy kontakt z organizatorami poszczególnych zajęć.

Zdjęcie seniorki - ubrana w czarny obcisły strój sportowy, siedzi na niebieskiej macie, ręce ma założone za głowę. Joga:

Tai chi i qigong:

  • Poznańskie Stowarzyszenie Tai Chi (Miejsce Przyjazne Seniorom) działalność tymczasowo zawieszona, zazwyczaj zajęcia odbywają się w Poznaniu na ul. Jesionowej, Dąbrowskiego, Wyspiańskiego, os. Lecha, Chrobrego oraz w Luboniu na ul. Żabikowskiej | Szczegóły | Kontakt: ul. Bielska 14, tel. 61 832 11 51, więcej;
  • Klub-Poznań – Klub Oddziału Terenowego Stowarzyszenia Taoistycznego Tai Chi w Poznaniu (Miejsce Przyjazne Seniorom) | Szczegóły | Kontakt: os. Tysiąclecia 52/6, tel. 666 074 232, więcej;
  • Szkoła Tai Chi JADEIT (Miejsce Przyjazne Seniorom) – oprócz jogi szkoła realizuje także zajęcia z medytacji i qigong | Szczegóły | Kontakt: ul. Bastionowa 47, tel. 603 22 00 21, więcej;

JOGA

Joga dla seniora – system filozofii indyjskiej, którego istotnym elementem są korzystne dla ciała i możliwe do uprawiania w każdym wieku ćwiczenia fizyczne wykorzystujące oddech. Osobom dojrzałym polecić można jogę według metody Iyengara, w której ćwiczenia polegają na powolnym przyjęciu danej pozycji, wytrwaniu w tej pozycji i spokojnym wyjściu z pozycji, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na prawidłowy oddech. Charakterystyczną cechą tego systemu jest wykorzystywanie do ćwiczeń pomocy, takich jak wałki, klocki, krzesła, pianki, paski i koce. Przybory te sprawiają, że trudne z pozoru ćwiczenia stają się łatwiejsze, bardziej dostępne, możliwe do wykonania i dzięki temu skuteczne. Praktyka jogi może przyczynić się do poprawy kondycji i funkcjonowania osób starszych, a przede wszystkim spowolnić procesy starzenia. Wiele chorób i zaburzeń można wyeliminować dzięki specjalnym pozycjom i technikom oddychania. Terapia jogą wymaga jednak czasu.

Główne korzyści zdrowotne wynikające z regularnej, długotrwałej praktyki jogi:

  • wzmocnienie i uelastycznienie mięśni i stawów, zapobieganie zwyrodnieniom i zmianom związanym  z osteoporozą, wzmocnienie klatki piersiowej, barków, ramion, nadgarstków, odcinka krzyżowego i lędźwiowego kręgosłupa, korekcja wad postawy;
  • poprawa wydolności serca, ukrwienia mięśni, zapobieganie chorobie wieńcowej, obniżenie ciśnienia krwi i tętna spoczynkowego;
  • poprawa cyrkulacji krwi, utrzymanie elastyczności przepony oraz mięśni międzyżebrowych, zwiększenie pojemności życiowej płuc, zapobieganie infekcjom płuc;
  • wyciszenie umysłu, zmniejszenie pobudliwości układu nerwowego, stymulowanie różnych obszarów mózgu, poprawa wytrzymałości systemu nerwowego i odporności na stres;
  • zrównoważenie poziomu hormonów;

Najczęściej zadawane pytania dotyczące jogi

  • Na co zwrócić uwagę wybierając szkołę jogi?

Najlepiej trafić do szkoły z kilkuletnim stażem. Warto dowiedzieć się, według jakiej metody prowadzone są zajęcia oraz zwrócić uwagę na salę ćwiczeń. Ważne są dobrze oświetlona sala, podłoga na pewno nie z płytek ceramicznych czy kamienia, dobra wentylacja. Należy upewnić się, że za ścianą nie odbywają się inne głośne zajęcia (np. siłownia lub aerobik) i sprawdzić, czy szkoła wyposażona jest w pomoce do jogi, takie jak wałki, koce, klocki, pianki i krzesła.

  • Czym kierować się przy wyborze nauczyciela jogi?

Przede wszystkim uprawnieniami i doświadczeniem nauczyciela. Dobry nauczyciel na początku rozmawia o ewentualnych chorobach, ustala indywidualne ćwiczenia. W czasie zajęć wyjaśnia, jak wykonać pozycje jogiczne, pokazuje je, udziela rad, koryguje ćwiczących.

  • Jak często uczestniczyć w zajęciach jogi?

Dla osób oczekujących zauważalnych postępów w wykonywaniu asan (pozycji jogicznych) oraz chcących zdecydowanie poprawić stan swojego zdrowia zaleca się uczestniczenie w zajęciach przynajmniej 2 razy w tygodniu.

  • Jak wyglądają zajęcia jogi?

Zajęcia trwają 1,5 godziny. Ćwiczy się boso, w stroju, który nie krępuje ruchu. Podczas zajęć wykonuje się pozycje stojące, siady, skłony do przodu, skręty, wygięcia do tyłu i pozycje odwrócone. Zajęcia kończą się relaksem.

  • Czy każdy może uczestniczyć w zajęciach?

Pod okiem doświadczonego nauczyciela jogę praktykować może każdy, niezależnie od wieku, płci czy kondycji fizycznej. Osoby przewlekle chore powinny zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego.

TAI CHI

Tai chi to system ćwiczeń zdrowotnych wywodzący się ze starożytnych Chin – sekwencje powolnych, harmonijnych ruchów obracających i rozciągających całe ciało pozwalających uzyskać odprężenie ciała i umysłu. To doskonałe narzędzie do poprawy zdrowia, relaksacji ciała i umysłu. Tai chi odróżnia się od innych popularnych form aktywności ruchowej odpowiednim zaangażowaniem umysłu, a ćwiczymy wykonywane są w ciszy. Trening obejmuje także ćwiczenia statyczne, w których utrzymujemy ciało w niemal nieruchomych pozycjach. Trening techniczny poprzedzony jest zwykle łagodną rozgrzewką, zawierającą ćwiczenia rozciągające i wzmacniające. Pierwszym etapem nauki jest poznawanie zasad stylu poprzez trening ćwiczeń podstawowych. W toku nauki bardzo ważny jest regularny, samodzielny treningu w domu, w parku lub innym dogodnym i spokojnym miejscu. Na początku nawet 15-20 minut ćwiczeń dziennie daje bardzo dużo i sprawia, że proces nauki jest dużo łatwiejszy i efektywniejszy.

QIGONG

To forma ćwiczeń wzmacniających, które rozwijają świadomość ruchową ciała. Nawiązują one do wschodnich sztuk walki, medycyny chińskiej i jogi. Ich celem jest zapewnienie równowagi psychofizycznej i kontroli nad energią życiową. Duże znaczenie w treningu qigong ma odpowiednia postawa, oddech i świadomość wykonywanych ćwiczeń. Określone i płynne ruchy są wynikiem precyzyjnie przygotowanej choreografii, która niekiedy wykorzystuje elementy zachowań zwierząt. Oprócz treningu dynamicznego, qi gong opiera się na metodzie statycznej polegającej na zatrzymaniu postawy w bezruchu przez określony czas. Trening wykorzystuje też technikę medytacji: świadomość własnego oddechu, wizualizację i kontrolowanie przepływu energii „qi” we własnym organizmie. Do uprawiania ćwiczeń qigong nie jest wymagana sprawność fizyczna ani określony wiek. Upragnione efekty można uzyskać podczas wykonywania ćwiczeń pod okiem doświadczonego trenera.