Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Zdjęcie seniorki w plenerze - ma na sobie kapelusz i białą, letnią koszulę, stoi przy rowerze, w rowerowym koszu - wiklinowy kosz, w nim kwiaty, w tle drzewa.ROWER W MIEŚCIE

System Poznańskich Rowerów Miejskich

Obecnie w ramach systemu działa prawie 120 stacji roweru miejskiego, a w nich ok. 1700 rowerów – dostępne są też rowery wyposażone w foteliki służące do przewozu dzieci oraz rowerki dla dzieci. Dla posiadaczy biletu okresowego na karcie  PEKA pierwsze 30 minut podróży jest bezpłatne. Dla osób, które go nie posiadają, koszt pierwszych 30 minut wynajmu roweru wynosi 1 zł  (cena za pierwszą godzinę to 3 zł).

Mapa rowerowego Poznania

Każdego roku Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje specjalną mapę rowerową. Na niej zaznaczone są m.in. trasy, stacje roweru miejskiego. Nie brak także informacji przygotowanych z myślą o rekreacji. Mapa w wersji elektronicznej dostępna jest na stronie:

Stowarzyszenie Rowerowy Poznań,

Stowarzyszenie zabiega o tworzenie przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni w mieście oraz popularyzację ruchu rowerowego. Prowadzi też edukację rowerową dla dzieci i dorosłych, cyklicznie organizuje też spotkania i przejazdy integrujące rowerową społeczność. Na stronie Stowarzyszenia znaleźć można sporo wskazówek dla poznańskich rowerzystek i rowerzystów z zakresu m.in. bezpieczeństwa i zasad poruszania się rowerem po mieście.

ROWER POZA MIASTEM

Wokół samego Poznania jest wiele atrakcyjnych szklaków rowerowych, a ościenne gminy to już raj dla roweromaniaków, np. w Wielkopolskim Parku Narodowym i w Puszczy Zielonce wyznaczono i oznakowano szlaki rowerowe, na których w sezonie odbywają się zawody oraz rajdy i pikniki dla amatorów. Szlaki rowerowe oznaczone mogą być kolorami: czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym i czarnym, przy czym kolor szlaku nie odzwierciedla stopnia jego trudności. Szlak nie rozwidla się i nie krzyżuje ze szlakiem tego samego koloru.

Szlaki rowerowe w Wielkopolsce:

JAZDA NA ROWERZE

W starszym wieku jazda na rowerze jest z wielu powodów polecana jako jedna z najbardziej korzystnych aktywności sportowych. Nie tylko dlatego, że jest to umiarkowany wysiłek, co oznacza, że bez większego zmęczenia można przejechać naprawdę spory dystans. Jazda na rowerze może też skutecznie przeciwdziałać pojawiającym się wraz z wiekiem dolegliwościom, takim jak ból towarzyszący zmianom zwyrodnieniom stawów. Jazdę na rowerze stosuje się również w walce z nadwagą i otyłością oraz zaleca się jako jeden z najbardziej korzystnych rodzajów aktywności osobom cierpiącym na schorzenia układu krążenia. Warto pamiętać, że dla właściwego odciążenia stawów siodełko i kierownica ustawione powinny być tak, aby możliwe było zachowanie wyprostowanej sylwetki. Jeśli dolegliwości bólowe są duże warto skracać dystans i wybierać trasy płaskie, niewyboiste. Jazda na rowerze, również stacjonarnym, jest też zatem doskonałym ćwiczeniem profilaktycznym.

Właściwa rozgrzewka przed jazdą na rowerze jest pożądana, gdyż przygotuje organizm do przyjmowania większych obciążeń. Do rekreacyjnej jazdy po mieście wystarczy krótki zestaw ćwiczeń rozgrzewających i rozciągających. Wolna jazda na rowerze sama w sobie może stanowić podstawę rozgrzewki. Po jeździe, szczególnie intensywnej powinno się wykonać rozciąganie. W przypadku pojawienia się urazu lżejszego np. stłuczenie, lekkie skręcenie, w pierwszej kolejności powinno się zastosować unieruchomienie, kompresję np. bandażem elastycznym, okłady zimnym kompresem żelowym i uniesienie kończyny. W przypadku urazu cięższego należy koniecznie zwrócić się do lekarza lub fizjoterapeuty.

Szczególnie ostrożne powinny być osoby z chorujące na cukrzycę, które koniecznie powinny wziąć ze sobą coś do picia i jedzenia. Unikać jazdy w terenie powinny osoby z zawrotami głowy występującymi przy ruchach obrotowych głowy i zaburzeniami równowagi oraz towarzyszącą osteoporozą, z powodu wysokiego ryzyka upadku. Dla tych osób dobrym rozwiązaniem będzie stacjonarny rower treningowy, który odpowiednio zaprogramowany może dać poczucie jazdy w terenie, stawiając przed nami górki i serwując krótkie podjazdy.