mLegitymacja emeryta-rencisty
Od stycznia każdy emeryt i rencista może korzystać z elektronicznej wersji swojej legitymacji. Jest ona dostępna w telefonie dzięki bezpłatnej aplikacji mObywatel. ZUS wystawi mLegitymację wszystkim emerytom i rencistom automatycznie.
W nowym roku wszyscy emeryci i renciści automatycznie uzyskają mLegitymację. Nie wymaga to od nich składania żadnego wniosku ani wizyty w ZUS. Osobom, które nabędą uprawnienia do emerytury lub renty od stycznia 2023 roku, ZUS wyda legitymacje w formie elektronicznej. Emeryci lub renciści, którzy zechcą dodatkowo otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty plastikowej, będą mieli taką możliwość. Wystarczy, że złożą odpowiedni wniosek do ZUS.
ZUS wystawi elektroniczną wersję legitymacji również wtedy, gdy emeryt-rencista posiada już legitymację w formie plastikowej karty identyfikacyjnej. Tradycyjna legitymacja pozostaje aktualna zgodnie z terminem jej ważności. Posiadacz obu wersji może używać ich zamiennie, zgodnie ze swoimi osobistymi preferencjami.
Każdy emeryt i rencista może samodzielnie dodać swoją mLegitymację w bezpłatnej aplikacji mObywatel. Wystarczą do tego trzy proste kroki: uruchomienie aplikacji, kliknięcie opcji „dodaj dokument” i wybranie na liście dokumentów „legitymacja emeryta-rencisty”. Od tej pory na pulpicie aplikacji będzie widoczna ikona mLegitymacji. Aplikację mObywatel można pobrać ze sklepów Google Play lub App Store i zainstalować ją na swoim smartfonie.
Osoby korzystające ze swoich tradycyjnych legitymacji nie muszą się martwić. Zachowują one swoją ważność zgodnie ze wskazanym na nich terminie. mLegitymacja daje emerytom i rencistom możliwość korzystania z dokumentu w wersji elektronicznej, jednak korzystanie z niej nie jest obowiązkowe.
Szczegółowe informacje na temat tego, jak aktywować mLegitymację emeryta-rencisty można znaleźć na stronie:
Jeśli potrzebujesz pomocy w sprawie legitymacji emeryta-rencisty:
- zadzwoń do ZUS: tel. 22 560 16 00 (pon.–pt. w godz. 7.00–18.00)
- spotkaj się z ekspertem z ZUS przez internet
Jeśli potrzebujesz pomocy w sprawie aplikacji mObywatel:
- zadzwoń na infolinię: tel. 42 253 54 74 (pon.–pt. w godz. 7.00–18.00)
- napisz e-mail na adres: mobywatel-pomoc@coi.gov.pl
- poszukaj informacji na stronie internetowej: mObywatel w aplikacji