Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Pacjenci pod stałą kontrolą w czasie epidemii

03.2.2021

Zdjęcie mikroskopowe wirusa Covid-19W jaki sposób otrzymać zlecenie na test w kierunku koronawirusa? Kto może skorzystać z darmowych pulsoksymetrów podczas izolacji domowej? Rozwiązania wprowadzane w czasie epidemii ułatwiają diagnozowanie pacjentów i monitorowanie ich stanu zdrowia.

Test na obecność koronawirusa lekarz rodzinny może zlecić pacjentowi w trakcie teleporady. Jeśli podejrzewa, że przedstawione objawy są oznaką zakażenia Covid-19, umieszcza dane pacjenta w specjalnym systemie i podaje pacjentowi czterocyfrowy kod. Z tym kodem oraz dokumentem potwierdzającym tożsamość należy zgłosić się do wybranego punktu pobrań wymazów. W Poznaniu działa 14 takich miejsc, ich lista znajduje się na stronie internetowej wielkopolskiego oddziału NFZ. Podczas teleporady lekarz powinien wskazać pacjentowi najbliższy dla niego punkt pobrań.

Przed udaniem się do punktu należy przestrzegać kilku zasad. Na dwie godziny przed pobraniem wymazu nie wolno jeść i pić. Warto pamiętać, żeby bezpośrednio przez wizytą w punkcie pobrań nie myć zębów pastą, nie płukać płynem jamy ustnej, nie żuć gumy, nie stosować tabletek, syropów na gardło czy kropli do nosa. Do punktu trzeba zabrać ze sobą maseczkę, aby zasłonić usta w momencie pobierania wymazu przez nos. Najlepiej udać się do niego swoim samochodem lub pieszo. Jeśli nie jest to możliwe (o czym warto poinformować w trakcie teleporady), lekarz może zamówić dla pacjenta tzw. karetkę wymazową.

Zazwyczaj wynik testu jest znany już w ciągu 24 godzin. Zna go lekarz zlecający jego wykonanie i może on poinformować o nim pacjenta. Wynik można też sprawdzić poprzez Internetowe Konto Pacjenta. Gdy wynik testu okaże się dodatni, z pacjentem powinien skontaktować się lekarz rodzinny, który podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu. Jeśli stan chorego na to pozwala, lekarz zaleci izolację domową. Osoby po 55. roku życia automatycznie zostają włączone do programu Domowej Opieki Medycznej (DOM). Do domu takiego pacjenta kurier dostarczy bezpłatny pulsoksymetr, czyli urządzenie badające poziom natlenienia krwi. Program DOM ma na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Aby z niego korzystać, należy posiadać aplikację PulsoCare. Jeśli mamy telefon z możliwością połączenia za pomocą bluetooth, dane z pulsoksymetru będą automatycznie przekazywane do aplikacji. W przeciwnym przypadku wyniki będzie trzeba wpisywać w telefonie. Dane te będą cały czas monitorowane – jeśli pojawią się niepokojące wyniki, z pacjentem skontaktuje się lekarz rodzinny, który może skierować chorego do szpitala.

Szczegółowe informacje:

Telefoniczna Informacja Pacjenta
(24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu)
tel. 800 190 590