Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Czyli bezpłatna pomoc przy drobnych, domowych usterkach. Pomoc dotyczy prostych czynności technicznych niewymagających natychmiastowej interwencji, szczególnej specjalistycznej wiedzy ani uprawnień – to np. wymiana żarówki, klamki, wbicie gwoździ, naprawa cieknącego kranu czy spłuczki.

Dla kogo?

Z usługi mogą skorzystać wyłącznie mieszkanki i mieszkańcy Poznania, którzy odprowadzają podatki na rzecz Poznania oraz:

  • mają co najmniej 65 lat,
  • są osobami zamieszkującymi samotnie,
  • są długotrwale chore i/lub niepełnosprawne,
  • dysponują niskimi dochodami.

Zasady korzystania

W ramach projektu wykonywane są drobne usługi naprawcze w domu seniora, obejmujące m.in.:

  • naprawy niewymagające specjalistycznej wiedzy oraz specjalistycznych uprawnień,
  • naprawy niewymagające dużych nakładów finansowych na zakup materiałów,
  • naprawy, które nie są świadczone w ramach innych umów, np. ze wspólnotą mieszkaniową, administracją,
  • naprawy niewymagające natychmiastowej interwencji,
  • inne naprawy, których czas realizacji nie przekracza jednej godziny.

Usługi, które są objęte projektem:

  • naprawa, wymiana, uszczelnienie: kranów, wężyków, głowic, perlatorów, wylewek,
  • czyszczenie, wymiana, uszczelnienie: syfonów,
  • naprawa, wymiana: spłuczek, zaworów, wężyków w toalecie,
  • naprawa, nasmarowanie, wymiana: zawiasów lub zamków w szafach,
  • naprawa, wymiana: zamków, klamek, zasuwek w drzwiach,
  • uszczelnienie: okien, drzwi,
  • przykręcenie, wymiana, naprawa: gniazdek, włączników świateł,
  • naprawa, wymiana: prowadnic, uchwytów szuflad,
  • wiercenie w betonie (w granicach możliwości): wieszanie obrazków, karniszy,
  • naprawa, wieszanie, wymiana żarówek: w lampach,
  • wymiana deski sedesowej, przykręcenie muszli klozetowej do podłogi,
  • zakładanie, naprawa rolet okiennych (nie dotyczy rolet metalowych lub antywłamaniowych)
  • wymiana słuchawek, węży prysznicowych,
  • wymiana zamków w skrzynkach na listy,
  • wymiana wtyczek, włączników w kablach od lamp,
  • podłączanie pralki (nie naprawa).

Usługi, które nie są objęte projektem:

  • usługi związane z instalacją gazową.
  • składanie mebli,
  • malowanie dużych powierzchni,
  • kładzenie lub wymiana: linoleum, paneli, parkietu, kafelek, boazerii,
  • gipsowanie,
  • prace budowlane,
  • naprawa rozdzielni elektrycznych (skrzynek z bezpiecznikami),
  • wymiana instalacji wodnej: rur klejonych, zgrzewanych lub będących w ścianie,
  • wymiana kabli elektrycznych będących w ścianie,
  • naprawa sprzętów elektrycznych i elektronicznych (telewizora, pralki, lodówki, zmywarki, mikrofalówki itd.) – nie dotyczy wymiany drobnych elementów typu uszczelka, urwana rączka, pod warunkiem że zostały wcześniej zakupione przez seniora,
  • wszystkie prace związane z ryzykiem zniszczenia ścian lub mebli (np. wyrywanie zlewów przyklejonych na silikon do ściany lub szafki, cieknące odpływy wanny lub prysznica w pełnej zabudowie),
  • wymiana silikonu w wannie lub zlewie.

Decyzję dotyczącą zakwalifikowania seniora do projektu podejmuje koordynator, a ostateczną decyzję dotyczącą wykonania usługi podejmie pracownik techniczny po weryfikacji zgłoszenia na miejscu. W sytuacji braku możliwości naprawy organizator zastrzega sobie prawo do odmowy wykonania usługi. W celu usunięcia usterki możliwa jest więcej niż jedna wizyta pracownika technicznego. Pierwsza to wstępne oględziny (czy usterka jest możliwa do usunięcia w ramach projektu, wycena niezbędnych materiałów do naprawy), a po zakupie niezbędnych materiałów i części przez seniora – druga wizyta (usunięcie usterki). Senior potwierdza wykonanie usługi na specjalnym oświadczeniu, który otrzyma od pracownika technicznego. Przewidywany termin realizacji usługi zależy od aktualnej ilości zgłoszonych usług. Osoby, które zostały umówione na usługę, a nie było ich w domu i nie przedstawią ważnego usprawiedliwienia nieobecności, nie będą umawiane po raz drugi.

Z usługi można skorzystać nie więcej niż 2 razy w ciągu roku – maksymalnie można zgłosić 4 usterki.

Zgłoszenia

Przez miejską infolinię Poznań Kontakt: tel. 61 646 33 44 (należy tonowo wybrać 4, a następnie 2), od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-20.00. Usługa realizowana jest wyłącznie po uprzednim zgłoszeniu przez seniora. Zgłoszenie usługi może dokonać zarówno sam senior, jak i w jego imieniu rodzina, przychodnia, instytucja lub osoba trzecia.

Projekt jest finansowany ze środków Miasta Poznania. Wykonawca usługi: Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria”.