Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Joga, tai chi i qigong

Joga:

  • Studio Namaste Yoga – poza stałymi, odpłatnymi zajęciami w szkole Namaste Yoga latem organizuje też darmowe sesje jogi w Parku Adama Mickiewicza, które odbywają się w każdą niedzielę lipca i sierpnia | Szczegóły | Kontakt: ul. Kordeckiego 12, tel. 660 898 703 więcej;
  • Joga Wita Studio Jogi | Szczegóły |Kontakt: ul. Wspólna 40, tel. 530 378 848, więcej;
  • Trener Senioralny – zajęcia mają charakter prozdrowotny, nad wszystkim czuwa wykwalifikowany instruktor, poziom zajęć jest dostosowany do wszystkich ćwiczących |  Szczegóły i kontakt do prowadzących zajęcia;
  • Stowarzyszenie Fyrtel – bezpłatne sesje jogi w parku na osiedlu Bolesława Chrobrego w letnie miesiące | Kontakt: tel. 781 244 324, więcej;
  • Poznańska Akademia Seniora (przy Jeżyckim Centrum Kultury) – bezpłatne zajęcia dedykowane osobom starszym organizowane cyklicznie | Szczegóły | Kontakt: tel. 695 596 150, ul. Jackowskiego 5/7, więcej;

Tai chi i qigong:

  • Poznańskie Stowarzyszenie Tai Chi (Miejsce Przyjazne Seniorom) działalność tymczasowo zawieszona, zazwyczaj zajęcia odbywają się w Poznaniu na ul. Jesionowej, Dąbrowskiego, Wyspiańskiego, os. Lecha, Chrobrego oraz w Luboniu na ul. Żabikowskiej | Szczegóły | Kontakt: ul. Bielska 14, tel. 61 832 11 51, więcej;
  • Klub-Poznań – Klub Oddziału Terenowego Stowarzyszenia Taoistycznego Tai Chi w Poznaniu (Miejsce Przyjazne Seniorom) | Szczegóły | Kontakt: os. Tysiąclecia 52/6, tel. 666 074 232, więcej;
  • Szkoła Tai Chi JADEIT (Miejsce Przyjazne Seniorom) – oprócz jogi szkoła realizuje także zajęcia z medytacji i qigong | Szczegóły | Kontakt: ul. Bastionowa 47, tel. 603 22 00 21, więcej;

JOGA

Joga dla seniora – system filozofii indyjskiej, którego istotnym elementem są korzystne dla ciała i możliwe do uprawiania w każdym wieku ćwiczenia fizyczne wykorzystujące oddech. Osobom dojrzałym polecić można jogę według metody Iyengara, w której ćwiczenia polegają na powolnym przyjęciu danej pozycji, wytrwaniu w tej pozycji i spokojnym wyjściu z pozycji, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na prawidłowy oddech. Charakterystyczną cechą tego systemu jest wykorzystywanie do ćwiczeń pomocy, takich jak wałki, klocki, krzesła, pianki, paski i koce. Przybory te sprawiają, że trudne z pozoru ćwiczenia stają się łatwiejsze, bardziej dostępne, możliwe do wykonania i dzięki temu skuteczne. Praktyka jogi może przyczynić się do poprawy kondycji i funkcjonowania osób starszych, a przede wszystkim spowolnić procesy starzenia. Wiele chorób i zaburzeń można wyeliminować dzięki specjalnym pozycjom i technikom oddychania. Terapia jogą wymaga jednak czasu.

Główne korzyści zdrowotne wynikające z regularnej, długotrwałej praktyki jogi:

  • wzmocnienie i uelastycznienie mięśni i stawów, zapobieganie zwyrodnieniom i zmianom związanym  z osteoporozą, wzmocnienie klatki piersiowej, barków, ramion, nadgarstków, odcinka krzyżowego i lędźwiowego kręgosłupa, korekcja wad postawy;
  • poprawa wydolności serca, ukrwienia mięśni, zapobieganie chorobie wieńcowej, obniżenie ciśnienia krwi i tętna spoczynkowego;
  • poprawa cyrkulacji krwi, utrzymanie elastyczności przepony oraz mięśni międzyżebrowych, zwiększenie pojemności życiowej płuc, zapobieganie infekcjom płuc;
  • wyciszenie umysłu, zmniejszenie pobudliwości układu nerwowego, stymulowanie różnych obszarów mózgu, poprawa wytrzymałości systemu nerwowego i odporności na stres;
  • zrównoważenie poziomu hormonów;

Najczęściej zadawane pytania dotyczące jogi

  • Na co zwrócić uwagę wybierając szkołę jogi?

Najlepiej trafić do szkoły z kilkuletnim stażem. Warto dowiedzieć się, według jakiej metody prowadzone są zajęcia oraz zwrócić uwagę na salę ćwiczeń. Ważne są dobrze oświetlona sala, podłoga na pewno nie z płytek ceramicznych czy kamienia, dobra wentylacja. Należy upewnić się, że za ścianą nie odbywają się inne głośne zajęcia (np. siłownia lub aerobik) i sprawdzić, czy szkoła wyposażona jest w pomoce do jogi, takie jak wałki, koce, klocki, pianki i krzesła.

  • Czym kierować się przy wyborze nauczyciela jogi?

Przede wszystkim uprawnieniami i doświadczeniem nauczyciela. Dobry nauczyciel na początku rozmawia o ewentualnych chorobach, ustala indywidualne ćwiczenia. W czasie zajęć wyjaśnia, jak wykonać pozycje jogiczne, pokazuje je, udziela rad, koryguje ćwiczących.

  • Jak często uczestniczyć w zajęciach jogi?

Dla osób oczekujących zauważalnych postępów w wykonywaniu asan (pozycji jogicznych) oraz chcących zdecydowanie poprawić stan swojego zdrowia zaleca się uczestniczenie w zajęciach przynajmniej 2 razy w tygodniu.

  • Jak wyglądają zajęcia jogi?

Zajęcia trwają 1,5 godziny. Ćwiczy się boso, w stroju, który nie krępuje ruchu. Podczas zajęć wykonuje się pozycje stojące, siady, skłony do przodu, skręty, wygięcia do tyłu i pozycje odwrócone. Zajęcia kończą się relaksem.

  • Czy każdy może uczestniczyć w zajęciach?

Pod okiem doświadczonego nauczyciela jogę praktykować może każdy, niezależnie od wieku, płci czy kondycji fizycznej. Osoby przewlekle chore powinny zasięgnąć opinii lekarza prowadzącego.

TAI CHI

Tai-chi to system ćwiczeń zdrowotnych wywodzący się ze starożytnych Chin — sekwencje powolnych, harmonijnych ruchów obracających i rozciągających całe ciało, pozwalających uzyskać odprężenie ciała i umysłu. To doskonałe narzędzie do poprawy zdrowia, relaksacji ciała i umysłu. Tai-chi odróżnia się od innych popularnych form aktywności ruchowej odpowiednim zaangażowaniem umysłu, a ćwiczenia wykonywane są w ciszy. Trening obejmuje także ćwiczenia statyczne, w których utrzymujemy ciało w niemal nieruchomych pozycjach. Trening techniczny poprzedzony jest zwykle łagodną rozgrzewką, zawierającą ćwiczenia rozciągające i wzmacniające. Pierwszym etapem nauki jest poznawanie zasad stylu poprzez trening ćwiczeń podstawowych. W toku nauki bardzo ważny jest regularny, samodzielny treningu w domu, w parku lub innym dogodnym i spokojnym miejscu. Na początku nawet 15-20 minut ćwiczeń dziennie daje bardzo dużo i sprawia, że proces nauki jest dużo łatwiejszy i efektywniejszy.

QIGONG

To forma ćwiczeń wzmacniających, które rozwijają świadomość ruchową ciała. Nawiązują one do wschodnich sztuk walki, medycyny chińskiej i jogi. Ich celem jest zapewnienie równowagi psychofizycznej i kontroli nad energią życiową. Duże znaczenie w treningu qigong ma odpowiednia postawa, oddech i świadomość wykonywanych ćwiczeń. Określone i płynne ruchy są wynikiem precyzyjnie przygotowanej choreografii, która niekiedy wykorzystuje elementy zachowań zwierząt. Oprócz treningu dynamicznego, qi gong opiera się na metodzie statycznej polegającej na zatrzymaniu postawy w bezruchu przez określony czas. Trening wykorzystuje też technikę medytacji: świadomość własnego oddechu, wizualizację i kontrolowanie przepływu energii „qi” we własnym organizmie. Do uprawiania ćwiczeń qigong nie jest wymagana sprawność fizyczna ani określony wiek. Upragnione efekty można uzyskać podczas wykonywania ćwiczeń pod okiem doświadczonego trenera.