Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – usługa zdrowotna NFZ

17.6.2021

Zdjęcie telefonu komórkowego leżącego na drewnianym stole. Na ekranie telefonu wyświetla się grafika Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Obok leżą białe słuchawki.

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon.

Dzięki niej łatwiej niż dotychczas otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych. W dodatku bez wychodzenia z domu, cyfrowo i wygodnie. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer telefonu 800 137 200.

Kto może korzystać z TPK?

Każda osoba ubezpieczona w NFZ i mieszkająca w Polsce. Porady są udzielane w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z TPK mogą korzystać również osoby niesłyszące. Teleplatforma oferuje im rozmowy przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza polskiego języka migowego. Skorzystaj z wideoczatu.

Kiedy działa TPK?

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godz. od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

Kiedy możesz skorzystać z TPK?

Zadzwoń na TPK, gdy:

  • nagle zachorujesz, a lekarz rodzinny już nie pracuje,
  • nagle pogorszy się stan Twojego zdrowia, nie masz jednak objawów sugerujących, że jesteś w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły poprawy,
  • zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Co można uzyskać przez TPK?

Przez TPK uzyskasz:

  • poradę medyczną,
  • e-receptę,
  • e-skierowanie,
  • e-zwolnienie.

Jak działa TPK?

  • Zadzwoń na bezpłatny numer telefonu 800 137 200. Usłyszysz krótki komunikat, który poinformuje Cię, że dodzwoniłeś się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu.
  • Wybierz język, w którym chcesz rozmawiać.
  • W pierwszej kolejności połączy się z Tobą pielęgniarka lub położna. Sprawdzi, czy jesteś uprawniony do świadczeń opieki zdrowotnej, zarejestruje Twoje zgłoszenie, przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny Twojego stanu zdrowia.
  • Pielęgniarka lub położna może wystawić Ci e-receptę oraz udzielić porad. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, wezwie zespół ratownictwa medycznego.
  • Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że potrzebujesz dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje Cię do lekarza, podczas tego samego połączenia.
  • Lekarz uzupełni wywiad przeprowadzony przez pielęgniarkę lub położną. Może wystawić Ci e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
  • Gdy będziesz potrzebował pilnej interwencji medycznej, lekarz wezwie zespół ratownictwa medycznego. Jeśli będziesz wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, skieruje Cię do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.