Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Transport na szczepienia przeciw COVID-19 – edycja 2022

09.2.2022
Grafika artykułu: Zdjęcie wykonane podczas szczepienia. Na pierwszym planie widać od tyłu osobę szczepiącą - ma na sobie niebieskie rękawiczki, filetowy fartuch, maseczkę i czerwone okulary, wbija strzykawkę w ramię osoby szczepionej. 
Fot. UMP

Osoby, które mają problem z samodzielnym dotarciem do punktu, również mogą skorzystać ze szczepień przeciw COVID-19. W tym celu miasto zorganizowało specjalny transport z domu pacjenta do punktu szczepień.

Z bezpłatnego transportu mogą korzystać:

  • osoby z niepełnosprawnościami, posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N lub odpowiednio I grupę z wyżej wymienionymi schorzeniami,
  • osoby powyżej 70. roku życia, mające trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień (osoby te podpisują oświadczenie, że nie mają takiej możliwości).

Pomoc skierowana jest do mieszkańców Poznania posiadających skierowanie na szczepienie przeciw COVID-19.

W ramach usługi zapewniony jest transportu do punktu szczepień na pierwszą i drugą dawkę szczepionki. Transport jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (m.in. zapewnienie asystenta do pomocy w przemieszczaniu się, zapewnienie obsługi w języku migowym). Istnieje również możliwość skorzystania transportu specjalistycznego (osoby poruszające się na wózki inwalidzkim) – nie dotyczy to osób leżących. Z przejazdów mogą bezpłatnie korzystać opiekunowie osób udających się na szczepienie (Informację o opiece podczas przejazdu należy przekazać przy zgłaszaniu terminu wykonania usługi, opiekun musi mieć ukończone 16 lat).

Przewozy odbywają się 7 dni w tygodniu, w godz. 7.00-22.00. W wyjątkowych sytuacjach, przejazdy mogą odbywać się poza wyznaczonymi dniami i godzinami – tym decyduje realizator usługi. Powroty ze szczepienia odbywają się maksymalnie do godz. 22.00.

Zgłoszenie i odwołanie transportu:

Przez miejska infolinię Poznań Kontakt: tel. 61 646 33 44 (w godz. 7.30-20.00) lub za pośrednictwem SMS-a: tel. 783 944 112 (dla osób niesłyszących). Zgłoszenie potrzeby przejazdu może dokonać zarówno osoba zainteresowana skorzystaniem z usługi, jak i w jej imieniu rodzina, punkt szczepień, instytucja lub osoba trzecia. W przypadku zmiany terminu lub godziny transportu osoba korzystająca z transportu jest zobowiązana zgłosić ten fakt przez miejską infolinię – wówczas następuje anulowanie pierwszego zgłoszenia i przyjęcie nowego. Taksówkarz przekaże osobie korzystającej z transportu wizytówkę z numerem telefonu do dyspozytorni taksówek, pod który musi ona zadzwonić (korzystając ze swojego telefonu lub znajdującego się w punkcie szczepień), aby ustalić powrót (można też umówić się z taksówkarzem na konkretną godzinę). Taksówkarz może zaczekać do czasu zakończenia szczepienia, jeśli osoba z niepełnosprawnością poprosi o pomoc w przemieszczeniu się. Podczas zgłoszenia osoba korzystająca z usługi podaje m.in. imię i nazwisko, PESEL, nr telefonu, adres zamieszkania, datę i godzinę szczepienia, dokładną nazwę i adres placówki, telefon do placówki. Powinna również poinformować pracownika infolinii o tym, czy porusza się samodzielnie, czy na wózku inwalidzkim oraz czy potrzebuje pomocy przy dojściu do środka transportu i punktu szczepień (np. podtrzymanie, zniesienie wózka, tłumacz języka migowego). Przejazdy są realizowane z zachowaniem wszelkich zasad reżimu sanitarnego.