Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Zdjęcie dwóch kobiet, siedzą na kanapie w maseczkach medycznych, starsza kobieta w szarej koszuli, młodsza w białej, trzymają się za ręce.W trudnym czasie pandemii poznańskie seniorki i seniorzy mogą skorzystać z miejskiego wsparcia na wielu polach.

  • Zakupy dla seniora

Usługę realizuje Miasto Poznań razem z Caritas Archidiecezji Poznańskiej. Pomoc obejmuje zakupy żywności, środków czystości oraz leków. Mogą z niej skorzystać poznaniacy powyżej 60. roku życia oraz osoby z niepełnosprawnością, które ukończyły 18 lat. Usługa dostarczenia zakupów jest bezpłatna. Zgłoszenia: Poznań Kontakt, 61 646 33 44 (od pon. do pt. w g. 7.30-20.00), Szczegóły: Zakupy dla seniora.

  • Transport na szczepienia

Z dowozu mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnościami, które mają orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N (transport dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich jest również możliwy). Dzwonić mogą również poznaniacy powyżej 70. roku życia, którzy nie mogą samodzielnie dotrzeć do punktu szczepień. Zgłoszenia: Poznań Kontakt, 61 646 33 44 (od pon. do pt. w g. 7.30-20.00), po umówieniu konkretnego terminu szczepienia.

  • Wspieraj Seniora: Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów

Osoby w wieku 70+ mogą skorzystać z darmowej pomocy w zrobieniu zakupów (artykuły podstawowej potrzeby – spożywcze, środki higieny osobistej), wyprowadzeniu psa na spacer czy też załatwieniu spraw urzędowych (jeśli nie wymagają one upoważnienia i udostępnienia danych wrażliwych). Za dostarczenie zakupów czy wyprowadzenia czworonoga nie trzeba płacić, natomiast koszt zakupów pokrywa senior. Aby zamówić usługę, należy zadzwonić pod numer tel. 22 505 11 11. Pracownik MOPR w Poznaniu skontaktuje się wtedy z danym seniorem, zweryfikuje zgłoszenie i ustali szczegóły udzielenia wsparcia. Następnie z pomocą przyjdą wolontariusze poznańskiego Caritasu.

  • Pakiet Poznań Viva Senior

Wszystkie usługi pomocowe w ramach pakietu są kontynuowane w trakcie pandemii i realizowane zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Dostępna jest m.in. Książka dla Seniora, Złota Rączka dla Seniora, Taksówka dla Seniora, Miejska Wypożyczalnia Sprzętu Rehabilitacyjnego, Mobilna Pielęgnacja Paznokci u Stóp Seniora, Mycie Okien, Transport na Miejskich Cmentarzach oraz Sprzątanie nagrobków. Szczegóły: Poznań Kontakt, 61 646 33 44 (od pon. do pt. w g. 7.30-20.00) oraz Pakiet Poznań Viva Senior.

  • Telefon Porad Cyfrowych

Pracownicy Centrum Inicjatyw Senioralnych oferują wsparcie w zakresie korzystania z nowych technologii w postaci konsultacji telefonicznych. Pomoc obejmuje rozwiązywanie problemów m.in. komputerem, tabletem, smartfonem czy aparatem fotograficznym. Kontakt: tel. 603 489 205 (od pon. do śr. w godz. 10.00-14.00). Szczegóły: Telefon Porad Cyfrowych.

  • Telefoniczny Dyżur Policjanta

Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu udzielają informacji na temat zagrożeń, z jakimi seniorzy mogą spotkać się w życiu codziennym. Informują również, gdzie w razie konieczności uzyskać pomoc w danej sprawie oraz jak zachować się w sytuacji zagrożenia. Kontakt: tel. 887 666 508 (wt. w godz. 12.00-14.00). Szczegóły: Telefoniczny Dyżur Policjanta.

  • Telefon Serdeczności

Mogą z niego skorzystać wszyscy seniorzy, którym doskwiera poczucie izolacji i samotności nasilające się w związku z epidemią. Numer obsługiwany jest przez pracownika Zespołu Dziennych Domów Pomocy, który na co dzień współpracuje z seniorami. Wsparcie dostępne jest pod numerem: 691 870 091 od pon. do pt. w godz. 12.00-20.00.

  • Senioralne pogaduszki

To akcja, której celem jest wsparcie poznańskich seniorek i seniorów mających potrzebę rozmowy z inną osobą w podobnym wieku. W każdą środę w godz. 17.00-19.00 pod numerem telefonu 505 394 045 dostępne są seniorki, które chętnie wysłuchają innych starszych poznanianek i poznaniaków. Telefon obsługują wolontariuszki Centrum Inicjatyw Senioralnych.

ZDROWIE

  • Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK)

Platforma działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Pod numerem tel. 800 137 200można uzyskać pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych. Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godz. od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Przez TPK można uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie oraz e-zwolnienie.

  • Holistyczna opieka pocovidowa dla osób starszych

W ramach projektu finansowanego ze środków Urzędu Miasta Poznania, seniorki i seniorzy mogą bezpłatnie skorzystać m.in. ze wsparcia neuropsychologa, logopedy, dietetyka czy rehabilitacji. Wizyty stacjonarne odbywają się siedzibie Hospicjum Domowego przy ul. Bednarskiej 4, dostępne są też porady telefoniczne oraz online. Zapisy: tel. zapisy: 512 897 953. (do Geriatrycznej Poradni Dietetycznej – tel. 601 724 445, szczegóły: Holistyczna opieka pocovidova.

  • Pomoc kardiologiczna dla pacjentów po COVID-19

Pacjenci, którzy przeszli COVID-19, ale nadal zmagają się z powikłaniami tej choroby, mogą znaleźć pomoc w poradni kardiologicznej w szpitalu im. J. Strusia w Poznaniu. Mogą liczyć na ocenę kardiologiczną, szereg badań diagnostycznych i pomoc specjalisty. Z leczenia można skorzystać tylko po wcześniejszym skierowaniu od lekarza rodzinnego. Nie ma natomiast znaczenia miejsce zamieszkania ani to, czy ktoś wcześniej leczył się na COVID-19 w Poznaniu czy w innym mieście. O kolejności przyjmowania pacjentów decydują wskazania medyczne. Kontakt: Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia, poradnia kardiologiczna, tel. 61 8739 085, więcej;