Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
O Centrum

Zintegrowane Centrum Opieki i Teleopieki

23.3.2023
Telefon i opaska z pulsoksymetrem na stoliku
Fot. UMP

Wsparcie psychologa, fizjoterapeuty i pielęgniarki oraz systematyczny kontakt z asystentem i możliwość wezwania pomocy 24 godziny na dobę – to wszystko czeka na osoby, które skorzystają z bezpłatnej oferty Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki.

Teleopieka to propozycja dla osób, które mieszkają samotnie lub spędzają w samotności większą część dnia. Mogą z niej skorzystać także osoby w trudnej sytuacji życiowej (np. z powodu niesamodzielności lub niepełnosprawności), potrzebujące wsparcia. Projekt jest bezpłatny i realizowany na terenie Poznania.

Teleopieka – co można zyskać? 

Teleopieka to możliwość całodobowego wezwania pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia oraz systematyczny kontakt z teleopiekunem, dzięki któremu można monitorować stan zdrowia. W praktyce każdy uczestnik projektu dostaje bransoletkę z guzikiem alarmowym oraz prosty w obsłudze głośnomówiący aparat telefoniczny. Dzięki temu zestawowi w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia (np. duszności, zawroty głowy, upadek) senior może w prosty sposób skontaktować się z teleasystentem, który podejmuje odpowiednie działania – np. wzywa służby ratunkowe albo powiadamia sąsiada posiadającego klucze. Jeśli połączenie zostanie wykonane za pomocą guzika alarmowego (tak zwane „połączenie czerwone”) teleasystentowi wyświetla się karta informacyjna o danym uczestniku. To rozwiązanie pozwala szybko przekazać kluczowe informacje służbom medycznym (np. o przyjmowanych lekach, alergiach, możliwościach wejścia do budynku itp.). Te dane ustala wcześniej z seniorem asystent, który kwalifikuje do projektu i szkoli z obsługi sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy.

W ramach Teleopieki uczestnik może korzystać również z tak zwanych połączeń zielonych, czyli rozmów towarzyskich z teleasystentem, np. jeśli doskwiera mu samotność lub potrzebuje dodatkowych informacji. Ponadto raz w tygodniu teleasystenci sami dzwonią do podopiecznych, aby sprawdzić jak oni się czują i czy sytuacja nie uległa pogorszeniu. Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę, również w niedziele i święta.

Usługi domowe

W ramach programu możliwe jest również umówienie wizyty domowej pielęgniarki, fizjoterapeuty i psychologa. Zakres usług ustalany jest z osobistym asystentem.

Jak się zapisać?

Zgłaszać można się telefonicznie od pon. do pt. w godz. 8.00-16.00

  • Nowe Miasto – tel. 518 301 265
  • Wilda – tel. 518 301 525
  • Jeżyce – tel. 518 301 641
  • Stare Miasto – tel. 518 301 215
  • Grunwald – tel. 518 301 796

lub składając pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.

O ostatecznej kwalifikacji decyduje asystent – pracownik projektu, na podstawie wywiadu z potencjalnym uczestnikiem.

Projekt „Zintegrowane Centrum Opieki i Teleopieki” jest finansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania. Realizuje go Stowarzyszenie Medycyna Polska oraz Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Flandria.